Türkiyedeki yabancıların Gss si



Türkiye de bulunan yabancı ülke vatandaşlarının genel sağlık sigortası nasıl olacak gss ödeyeceklermi gelir testi yapacaklarmı prim ödeyeceklermi . Bu hususda sgk genelgesi yayınlandı .Yabancı ülke vatandaşları ile ilgili 6.2 bölümü şöyledir.

Yabancı ülke vatandaşlarından yabancı bir ülke mevzuatı kapsamında sigortalı olmayanlar, ülkemizde kesintisiz yerleşim süresinin bir yılı geçtiği tarihten itibaren bir ay içinde genel sağlık sigortası giriş bildirgesi ile Kurumumuza başvurmaları halinde, Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendine (60/d) göre ülkemizde kesintisiz yerleşim süresinin bir yılı geçtiği tarih itibariyle genel sağlık sigortalısı olarak tescil edilecektir.
Kurumumuza müracaat eden yabancı uyruklu vatandaşlardan, ikamet izin belgesi ile ilgili yabancı ülke sosyal güvenlik kurumundan ya da çalışma ataşeliğinden alınan genel sağlık sigortası uygulaması açısından sosyal güvenlik durumlarını gösteren yazının aslı veya fotokopisi ile yeminli mütercim tarafından yapılan tercümesinin aslının veya onaylı suretinin ibraz edilmesi istenecektir. Bu kişilerin ikametgâh izin belgesinde yer alan ikamet sürelerinin kesintisiz bir yılı doldurup doldurmadığının kontrol edilmesi sonucunda, kesintisiz bir yılı dolduranların ikamet izin belgesinin fotokopisi, yeminli mütercim tercümesinin aslı veya onaylı sureti ile sigortalılığına ilişkin yazısının birer örneği dosyasında saklanacaktır.
Bu kişilerden kesintisiz bir yılı doldurduğu tarihten itibaren bir ay içinde genel sağlık sigortası giriş bildirgesi ile Kurumumuza müracaat etmeyenler hakkında Kanunun 102 nci maddesine göre idari para cezası uygulanacaktır.
Diğer taraftan, bu kapsamdakilerin ikamet izni bitiş tarihlerinin sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezi tarafından takiplerinin yapılarak ikamet izni bitiş tarihi itibariyle genel sağlık sigortalılığı sonlandırılacaktır. İkamet izinlerinin bittiği tarihi takip eden günden itibaren başlayan yeni bir ikamet izin belgesi ibraz etmeleri halinde, Kanunun (60/d) bendi kapsamındaki genel sağlık sigortalılığı devam ettirilecektir.
Bu kişilerin genel sağlık sigortalılığı; ikametin sona erdiği, yabancı bir ülke mevzuatı kapsamında sigortalı olduğu, 60 ıncı maddenin birinci fıkrasının diğer bentleri ya da fıkraları kapsamında genel sağlık sigortalısı veya bakmakla yükümlü olunan kişi sayıldığı, ikametinin başka bir ülkeye nakledildiği tarih ya da ölümü halinde ölüm tarihi itibariyle sona erecektir.

sgk bilgi notu

TÜRKİYE’DE YAŞAYAN YABANCILARIN GSS si

 Türkiye’de  bir  yıldan  uzun  süredir  yaşayan ancak  kendi  ülkelerinde  sağlık yardımlarından yararlanma hakkı bulunmayan yabancılar ne yapacaktır?

Türkiye‟de kesintisiz bir yıllık ikamet süresini dolduran yabancılar, ilgili ülke kapsamında genel sağlık sigortası uygulaması  yönünden sigortalı değilse  bu sürenin dolduğu tarihten itibaren Kanunun (60/d) bendi kapsamında genel sağlık sigortalısı sayılmışlardır. Dolayısıyla  bu kişilerin genel sağlık sigortası kapsamında tescil işleminin  yapılması  için kesintisiz bir yıllık ikamet süresinin dolduğu  tarihten itibaren bir ay içinde kendilerine en yakın sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezine başvurmaları gerekmektedir.

Gelirleri  brüt asgari ücretin iki katı kabul edilerek bu tutar üzerinden hesaplanacak genel sağlık  sigortası primi tahakkuk ettirilecektir.

Ülkemizde bir yıldan fazla süre ile ikamet eden ve kendi ülkesinden sigortalı veya emekli olan İngiltere vatandaşları, Türkiye’de sağlık hizmetlerinden nasıl yararlanacaktır?

İngiltere vatandaşlarının  Türkiye‟de  bir  yıldan  fazla  ikamet  etmeleri  halinde,  kendi ülkelerinden  sigortalı/emekli  olmalarına  karşın  Türkiye‟de  bulundukları  sürede  kendi mevzuatları kapsamında  sağlık hizmetlerinden yararlanamamaları nedeniyle, 5510  sayılı Kanunun  (60/d)  bendi  kapsamında  müracaatlarına  bağlı  olarak  genel  sağlık  sigortalısı sayılabileceklerdir.

Bir Türk ile evlenmiş ancak 3 yılını doldurmadığı için T.C. vatandaşı olamamış bir kadın, Türk eşinin sosyal güvencesinden yararlanabilir mi?

Kanuna  göre  bu  kişiler,  ikamet  izni  almaları  durumunda  genel  sağlık  sigortasından
faydalanabilecektir.

Türkiye’de  oturma  izni  almış,  sigortası  olmayıp  özel  sağlık  sigortası  bulunan yabancıların durumu ne olacak?

Kesintisiz  bir  yıllık ikamet  süresini dolduran  yabancılar,  ilgili ülke  kapsamında sağlık hizmetlerinden  yararlanması  açısından  sigorta  kapsamında  değilse  bu  sürenin  dolduğu tarihten itibaren bir ay içinde sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezine genel sağlık sigortası giriş bildirgesi ile başvurabilirler. Bu süre içerisinde başvuruda  bulunmayanlara, brüt asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanacaktır. Bu kişilerin özel  sağlık sigortası kapsamında bulunması genel sağlık sigortası kapsamında sigortalı olmalarına engel teşkil etmemektedir.

Türkiye’de  bir  yıldan  uzun  süredir  yaşayan  ancak  kendi  ülkelerinde  sigortası bulunmayan  yabancılar gelir testi için sosyal yardımlaşma  ve dayanışma vakıflarına başvuracaklar mı?

Gelir testine müracaat hakkı, Kanunun (60/g) bendi kapsamında  genel sağlık sigortalısı sayılan  Türk vatandaşlarına tanındığından, yabancı uyruklu olup ülkemizde  ikamet edenlerin  gelir testine müracaat hakları bulunmamaktadır.

17 yorum:

  1. Aydın Turan25 Ocak 2012 02:55

    Türkiye' de ikamet teskereli (uzun süreli) olan ve kiliselerde rahiplik görevinde bulunan yabancıların durumları ne olacaktır acaba?
    Bu kişiler rahip olarak çalışmalarından dolayı hiçbir gelirleri bulunmamaktadır. Tüm ihtiyacları kilise tarafından karşılanmakta, sağlık sorunları ya kendi ülkelerine giderek, ya da ülkemizde özel hastanelerde giderilmektedir.
    İzlenilmesi gereken, yapılması gerekenler neler olmalıdır.
    Bilgi verilmesini müsaadelerinize arz ederim.
    Saygılarımla
    Aydın Turan
    Yeşilköy İtalyan Katolik Kilisesi

    Aydın Bey
    1-Türkiyede 1 yıldan fazla kalan yabancı uyruklular GSS li olmak zorunda
    2-Bunlar gelir testine tabi tutulmayacak gelirleri asgari ücretin iki katı sayılacak 212,76 TL prim ödeyecek
    3-SGK il Müdürlükleri ve merkez müdürlüklerine başvurulacak
    4-Yurt dışında kendi mevzuatınıza göre sigortalı olanlar tabi olmayacak
    5-Yabancı din adamları ile ilgili istisnai bir hüküm henüz açıklanmadı ve durumda bilinmiyor.

    YanıtlaSil
  2. Türk vatandaşı ile evli yabancılar eşleri dolayısıyla sağlık hizmetlerinden faydalanabiliyorlar. Dolayısıyla 1 yılı doldurmuş olsalar da herhangi bir bildirimde bulunmalarına gereke yok değil mi?
    Bildirim yükümlülüğü sadece evli olmayan ve özel durumu (İngilitere vatandaşları için yazılana benzer) açıklanmayan yabancılar için gerçeli değil mi?
    evet

    YanıtlaSil
  3. Merhaba,

    Ben bulgaristan vatandaşıyım. Tc vatandaşı ile evliyim ve 26.03.2012 de evlilikten 3 yıl dolmuş olacak. 2011 Aralık ayında SGK Bodrum şubesinden kayıtları yaptırıp eşimin sigortasından yararlanabileceğim söylendi. 2012 Ocak ayında devlet hastanesi hizmetlerinden (SGK) sorunsuz yaralandım. Fakat eczaneden doktorun yazdığı ilaçları SGK dan alamayınca, bugün 30.01.2012 de tekrar SGK şubesine gittim ve yeni bir kanunun çıktığını ve şaun eşimin SGK sından yaralanamayacağımı söylediler. Benim yurtdışında Sigorta ve devletten yardım almadığıma dair konsolosluktan yazı, pasaport ve ikamet tezkeresi göstermemi istediler.
    Sorum şu:
    1. Boyle bir kanun gerçekten varmı, hangi tarihte çıktı ve yürürlüğe girdi?
    2. Konsolosluk aracılıyla bu tur belgeleri almak aylar sürebilir, ne yapmalıyız?

    Selamlar,
    Makbule Dikmen

    YanıtlaSil
  4. Bu arada kesintisiz 1 yıl ikamet etmiyorum. Yılda 1 veya 2 kez memlekete gidiyorum. Zorunlu SGK olmak zorundamıyım? (İkamet tezkerem 2 yıllık).

    YanıtlaSil
  5. ismail akgun30 Ocak 2012 11:45

    Esim yabanci uyruklu ve ssk li calisanim' esim benim sigortamdan faydalaniyor sgk dan bu konu ile ilgili bir yazi geldi fakat hali hazirda hastane hizmetlerinden faydalanabiliyoruz, bu konuda ne yapmamiz gerekiyor? tesekkurler..

    YanıtlaSil
  6. iyi günler.. benim eşim norveçli.. 5 yılı aşkın süredir evliyiz..norveç yasalarına göre kendi ülkesinde sağlık sigortasından faydalanmakta.. yaklaşık 10 aydır türkiye deyiz.. Ve şimdilik türkiye de yaşamayı düşünüyoruz.. ben yaşımdan dolayı emekli sandığı kapsamında emekli olmayı bekleyenlerdenim ve şu an herhangi bir sigortam bulunmamakta..kanunun (60g ) maddesine göre gelir tespitinde bulunmam gerekiyor.. benim sorum; eşimin türkiye de benim sigortam üzerinden faydalanıp faydalanmayacağı.. evlenilen yabancı kişi erkek olunca kanunlar değişiyor mu? merak ediyorum..

    bir başka sorum ise, kendi ülkesinde sigortası olmayan yabancı, türkiye de GSS li olmak zorunda mı? Yoksa bu durum isteğe mi bağlı.. teşekkürler

    YanıtlaSil
  7. Benim eşim yabancı uyruklu ve Aralık 2011 tarihinde kendi SSK'm üzerinden kayıt yaptırmıştım ve hastahanelerden de öyle yararlandı.Bizim tekrardan başvurmamız mı gerekiyor ? Yardımcı olursanız sevinirim..Saygılar ?
    eşiniz sizin sigortanız üzerinden yararlanmaya devam edecek

    YanıtlaSil
  8. benim eşimnde yabancı 3 yıldır ikamet ediyo ve benim sigortamdan faydalanıyo ssk dan bir yazı geldi baş vurmaya gerek varmı?

    YanıtlaSil
  9. iyi günler ben almanyada işyeri sahibi olan türk vatandaşıyım heray sigortamı ödüyorum sağlıktan faydalanıyorum. türkiyedeki adresime gss sigortası yaptırmam için tebliğ geldi ben türkiyede yılda bir izin yapmaktayım aynı zamanda emeklilik için yurtdışı borçlanması yapmıştım.
    emekliliğime 1 yıl kadar süre var gss faydalanmam şartmı bunu iptal etmek için neler yapmam gerekir.
    http://www.calismadunyasi.com/yabanci-ulkede-ikamet-eden-vatandaslarin-gss-si sizin sorununuzun cevabı burada

    YanıtlaSil
  10. Bir Türk ile evlenmiş ancak 3 yılını doldurmadığı için T.C. vatandaşı olamamış bir kadın, Türk eşinin sosyal güvencesinden yararlanabiliyor ancak yabancı ülke vatandaşı eşinin 15 yaşında ortaöğrenimde okuyan çoçuğu yanarlanabiliyor mu ?

    YanıtlaSil
  11. merhaba ben şunu öğrenmek istiyorum benim eşim endonezya uyruklu yeni evlendim fakat bana 1 yılı doldurduğunda gss otomatik gireceği ve her ay 213 lira ödemem gerektiği söylendi şimdi şunu sormak istiyorum peki bunu çıkaran devlet adamları nasıl oluyoda hem mecbur bırakıyolar hem 3 yıl boyunca oturma izni için para alıyorlar sürekli alıyolarda alıyorlar ama çalışsın dediğimizde yokkk çalışamaz diyolar peki ben sürekli çalışmıyorum bu parayıda ödiyecek durumum yok ne olucak ozaman boşanmammı gerekicek bakanlığa yazı yazıyorum cevap yok sgk soruyorum neolucak diye adamlar gayet lakayıt bir şekilde ödiyecek durumun yoksa tek çözüm kalıyo cezadan kurtulman için boşanıcan oyüzden yabancıyla evlenmiycen diyorlar bizim ülkemizde bir yuvayı yıkmak bukadar kolayyy peki bu parayı ödemem için ne yapmam gerekiyo hırsızlıkmı yapıcam....???

    YanıtlaSil
  12. Angelika Yılmaz26 Nisan 2012 07:47

    ben Alman Vatandaşım, Eşim Türk, ikametimiz TYürkiyede, Eşim Türkiyede emekli, eğer Eşimin vefat olduktan sonra onun emekli almak hakkım var

    YanıtlaSil
  13. Arkadaslar

    Yurt disinda evlendim esim Japon, Kismetse Turkiyede yasayacagiz konsolosluktan Turkiyeye evliligimizi bildirdim, Evlilik cuzdanimiz geldi. Simdi arastirma yapiyorum Tr ye gelince ne yapmam gerekiyor diye.
    Ben kismetse bir is bulduktan sonra ssk li olunca esimde bundan yararlanacak mi? herhangi bir bilgilendirme yapmamiz gerekiyormu ? esim calisabilirmi ? bilgisi olanlar paylasirsa cok sevinirim tesekkurler

    YanıtlaSil
  14. merhaba iyi günler benim sorum şu anne türk ama çocuk moldova vatandaşı çocuk annenin önceki kocasından olma olduğu için çocuk yabancı ülke vatandaşı ve türkiyede daha yeni oturma izni aldı annenin şimdiki kocasıda türk.G.S.SİGORTASINDAN FAYDALANIYOR.....ÇOCUK sağlıktan nasıl faydalanır veya çocuk için G.S.SİGORTA oluyormu annenin G.S. SİGORTASI VARSA ......

    BLGİLERİNİZE ARZ EDERİM TEŞEKÜRLER

    YanıtlaSil
  15. Litvanya vatandaşı ile evliyim , eşimin oturma izni var ve benim SGK'mı kullanıyor. Eşimin önceki evliliğinden olan 8 yaşındaki çocuğu Litvanya pasaportu taşıyor, okula gidiyor ve bizimle yaşıyor. SGK çocuk için prim ödememiz gerektiğini söyledi, çocuğun sorumluluğunu aldığım takdirde SGK'mı kullanabileceğini söyledi. Sorumluluğu almak tam olarak nedir, bizim kanunlarımız 8 yaşında okula giden çocuktan gerçekten SGK primi istiyor mu?

    YanıtlaSil
  16. Türk vatandaşı ile evli olan yabancılar da GSS'li olmak zorunda mı? Benim eşim 2 yıldır Türkiye'de ve sağlık problemlerimden dolayı 3-4 aydır çalışmıyorum ve isteğe bağlı ssk sigortası yapıyorum. Bu durumda eşim için de sigorta zorunlu mu? Zorunluysa eşime çalışma izni alamadığımız halde neden böyle saçma bir uygulama var?

    YanıtlaSil
  17. Merhaba, ben Rus uyrukluyum, yakinda 3 yil calismak icin ailem ile beraber Turkiye'ye gidecegim. Nasil tip sigortasini kendime, cocuklarima ve kocama yaptirabilirim? Ozel tip sigortalari cok pahali, kaldiramayiz. Baska hangi alternatifler olabilir? Tesekkur ederim!

    YanıtlaSil